Eğitim ve öğretimin etkili bir şekilde gerçekleşmesi için ayrımlı yöntemler kullanmak ehemmiyetlidir. Bu manada asıl Amel öğretmene düşer. Öğretmen her öğrencinin ayrımlı özelliklere sahip olduğunu bilir ve Derslik içinde vakit zaman ayrımlı yöntemlerle istendik davranışlar geliştirmeye ve öğrencileri bilgilendirmeye çalışır. Çünkü hep özdeş metot kullanıldığında istenen hedeflere ulaşılamayabilir. İşte münazara da çocuklar için hem öğretici bir metot hatta çocukların sosyalleşmeleri açısından epey faydalıdır. Münazara zıt görüşlerin savunulmasıdır. gerçekte günlük yaşamın her mertebesinde zıt görüşte insanlarla karşılaşılabilir ve şahıs bizzat görüşleriyle karşıdaki insanı ikna edebilir.
Okullarda yapılan münazaralarda iki Küme ve bir de seçici yer alır. Bu Faaliyet epey zevkli ve heyecanlıdır. Münazarada bir konunun Müspet ve Menfi yönü ele alınır. Burada doğru bir yanıt yoktur. Önemli olan konunun nasıl savunulduğudur. Etkili bir koruma başarıyı da beraberinde getirir.
Münazara grupları 4 Veyahut 5 kişiden oluşur. Bu gruplardaki kişiler konularına iyi hazırlanmalıdır. Ellerindeki bir metinden okuma yapmamaları gerekir. Münazara başladığında iki yan, seçici ve izleyiciler Amade olmalıdır. İzleyicilerin sessiz olmaları ve münazaraya müdahale etmemeleri ehemmiyetlidir. Jürinin de tarafsız ve neye puan vermesi gerektiğini bilen kişilerden oluşması gerekir. Hangi grubun başlayacağı Çoğunlukla kura yöntemi ile belirlenebilir. Böylece iki gruba da haksızlık yapılmamış olur. Tabii en başta öğretmenin öğrencileri münazara ve özellikleri hakkında mutlaka bilgi vermesi gerekir. Grupta öğrenciler savunacakları konu hakkında aralarında Amel kısmı yapıp ayrı ayrı hazırlanmalıdır. Münazarayı yöneten gruplara ve öğrencilere denk vakit vermelidir. fazla uzun savunmalar sıkıcı olabilirken çok kısa savunmalar da kifayetsiz olabilir. Bunun için bir gruba ayrılan müddet 5- 10 dakika arasında olmalıdır.
Münazara Nedir
Jürinin puan vereceği kimi kriterler vardır. Bu kriterler şunlardır:
1- Türkçeyi doğru kullanma: Münazarada en Mühim hususlardan biri dili kullanma gücüdür. Konu hakkında defalarca bilgi edinilmiş olabilir fakat Mühim olan bunu karşı tarafın anlayacağı şekilde aktarabilmektir. Diksiyon, sözcük hazinesi, tonlama, doğru ve düzgün cümleler kurmaya seçici mutlaka dikkat etmesi ve doğru puanlamayı yapması gerekir.
2- Jest ve mimikleri kullanma: Konuşmacının yüzünü ve ellerini nasıl kullandığı ehemmiyetlidir. Hep özdeş Çehre ifadesi sıkıcı olabileceği gibi fazla jest ve mimik de dikkatin dağılmasına Neden olabilir.
3- Konuya hakkında kifayet bilgiyi edinmiş olma: hatip savunacağı konu hakkında mutlaka kifayet bilgiye sahip olmalıdır. Yoksa yaptığı koruma kifayetsiz kalır. Ayrı olarak inandırıcı olmalıdır. başka bir deyişle savunduğu düşünceyi belgelerle de ispatlamalıdır. Bu belgeler fotoğraf, haber Veyahut örnekler olabilir. Bu etkileyici olur.
1- Türkçeyi doğru kullanma: Münazarada en Mühim hususlardan biri dili kullanma gücüdür. Konu hakkında defalarca bilgi edinilmiş olabilir fakat Mühim olan bunu karşı tarafın anlayacağı şekilde aktarabilmektir. Diksiyon, sözcük hazinesi, tonlama, doğru ve düzgün cümleler kurmaya seçici mutlaka dikkat etmesi ve doğru puanlamayı yapması gerekir.
2- Jest ve mimikleri kullanma: Konuşmacının yüzünü ve ellerini nasıl kullandığı ehemmiyetlidir. Hep özdeş Çehre ifadesi sıkıcı olabileceği gibi fazla jest ve mimik de dikkatin dağılmasına Neden olabilir.
3- Konuya hakkında kifayet bilgiyi edinmiş olma: hatip savunacağı konu hakkında mutlaka kifayet bilgiye sahip olmalıdır. Yoksa yaptığı koruma kifayetsiz kalır. Ayrı olarak inandırıcı olmalıdır. başka bir deyişle savunduğu düşünceyi belgelerle de ispatlamalıdır. Bu belgeler fotoğraf, haber Veyahut örnekler olabilir. Bu etkileyici olur.
Bunların dışında hatip fiziksel özellikleri ile de yaptığı işe olan saygısını belli etmelidir. Örneğin kıyafetleri ve bedensel bakımı ile hijyenik ve düzgün olmalıdır.
seçici ve dinleyiciler münazara sırasında gruplara müdahale etmemelidir. Bu hem dikkati dağıtır hatta konun dağılmasına Neden olabilir.
0 Yorumlar